You are here: Home > emotie-eten > Eet jij ook suikervrij?

Eet jij ook suikervrij?

Eet jij ook suikervrij? suikervrij water-2367023_640

Er is veel aandacht voor het eten zonder suiker. Is dat nu weer de zoveelste hype of is het terecht?

Ten eerste is helemaal suikervrij eten haast onmogelijk. Groenten, fruit, brood en zuivelproducten bevatten van nature suiker. En al deze voedingsmiddelen weglaten is zeker niet verstandig.

Het beperken van de hoeveelheid toegevoegde suikers is zeker wel een punt.

Er wordt aan veel producten suiker toegevoegd om ze lekkerder te maken. We zijn hier aan gewend geraakt en krijgen zo ongemerkt veel suiker binnen.

 

Is suiker dan zo slecht voor?

Suiker is op zich niet slecht. Je lichaam weet er prima mee om te gaan. Het is gemakkelijk om te zetten in energie. In sommige gevallen is het zelfs levensreddend.

Maar je lichaam heeft ook andere voedingsstoffen nodig. Veel suikerrijke producten bevatten te weinig van die andere voedingsstoffen. Eet je veel suiker, dan kunnen er gemakkelijk tekorten ontstaan. Je lichaam blijft dan vragen om goede voedingsstoffen.

Bovendien hebben we de aangeboren neiging om suiker lekker te vinden.

Beiden zorgen ervoor dat je van suikerrijke producten gemakkelijk meer eet dan je nodig hebt. Hierdoor ontstaat overgewicht. Daarom wordt er door de gezondheidsraad aanbevolen om dagelijks niet meer dan een hoeveelheid die vergelijkbaar is met  5 a 10 suikerklontjes te eten.

Op deze site kun je zien hoeveel suiker jij dagelijks binnen krijgt.

 

En … de natuurlijke suikers?

Soms wordt suiker vervangen door andere zoete producten. De zogenaamde natuurlijk suikers, zoals honing, ahornsiroop, dadelstroop, kokosbloemsuiker, ruwe rietsuiker of agavesiroop. Collega Anneke Palsma schreef er onlangs dit interessante blog over.

Daaruit blijkt dat er  nauwelijks een verschil tussen al deze producten is.  Ze bestaan allemaal voornamelijk uit suiker en de minuscule hoeveelheid vitamines, vezels en mineralen zijn te verwaarlozen.

Bovendien is onze kristalsuiker ook van een natuurlijke en oer-Hollandse suikerbiet gemaakt.

 

Fruit

De beste manier om een gerecht wat zoeter te maken is om er fruit aan toe te voegen. Fruit bevat naast suiker, ook water, vezels, vitamines en mineralen. Maar ook fruit kun je niet onbeperkt eten; 2 a 3 stuks per dag is voldoende.

Denk erom dat een glas vruchtensap al snel 3 stuks fruit bevat, waar de vezels vaak uitgezeefd zijn. Ook een (groene) smoothie bevat vaak al meer dan de aanbevolen hoeveelheid fruit. En van gedroogd fruit eet je gemakkelijk (te)veel. Ga liever voor de verse hele vruchten.

 

Zoetstoffen.

Over zoetstoffen is het laatste woord nog niet gezegd. Ze lijken een bijdrage te kunnen leveren om je suikerinname en calorie-inname in balans te brengen. Ze zijn veilig en je hoeft er zeker niet bang voor te zijn.

Toch ben ik er zelf niet zo’n voorstander van. Je blijft namelijk gewend aan een zoete smaak. Het lijkt me beter om de gewenning aan zoet te verminderen. Na een korte aanpassingsperiode, ga je de smaken van de andere ingrediënten meer waarderen. Iedereen die ooit koffie zonder suiker of zoetstoffen is gaan drinken, weet waar ik over praat.

Wil je aangemoedigd en geïnspireerd worden om te gaan ontdekken hoe dit voor jou werkt? Neem dan gauw contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.

 

Wil je verder lezen?

7 Redenen om voor volkoren te kiezen

Laat je hersenen niet zitten; beweeg!

Slim afvallen met wetenschappelijk onderbouwde tips

Goed nieuws voor minder sportieve personen

Mindful eten

Slank denken

Puur gezonde voeding

Of download het gratis Ebook “Op weg naar je optimale gewicht”

Wil je regelmatig goede tips over bewust eten blijven ontvangen? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Google auteur

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Leave a Reply

*