You are here: Home > emotie-eten > Kan mindfulness je helpen bij het afvallen?

Kan mindfulness je helpen bij het afvallen?

Kan mindfulness je helpen bij het afvallen? mindfulness

Mindfulness en “willen afvallen” lijken  niet samen te gaan.

De kern van mindfulness is namelijk het opmerken wat er in het huidige moment plaats vindt, zonder erover te oordelen.

“Willen afvallen” is meestal gebaseerd op oordelen. Het wijst in ieder geval op een afkeer van het huidige gewicht.

Het kan zijn vanwege het esthetische aspect, je vindt jezelf niet mooi. Of vanwege het gezondheidsaspect, je maakt je zorgen dat je gewicht een effect op je gezondheid heeft.

Motivatie

Die afkeer of afwijzing lijkt je de motivatie te geven om iets aan je overgewicht te doen. Of toch niet? Want het blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk.

Willen of zelfs moeten afvallen uit angst voor de gezondheid en/of afkeer van het lichaam, brengt stress met zich mee. Op discipline kun je het misschien een tijdje volhouden, maar er komt een moment, dat het niet meer lukt.

Er mogen zijn, zoals je bent

Als je jezelf niet veroordeelt, hoef je niet af te vallen om je goed te voelen. Je mag er zijn, zoals je bent. Dit brengt ontspanning en waardering voor je lichaam. Hierdoor kom je in de juiste gemoedstoestand om goed voor jezelf te willen zorgen. Je gaat liefdevol aan je lichaam geven wat het nodig heeft. Niet omdat het moet, maar omdat het goed voelt.

Hoe doe je dat?

Dit is natuurlijk een mooi verhaal; maar hoe doe je dat als de cijfers op de weegschaal steeds verder omhoog kruipen, je wellicht moeite krijgt met bepaalde bewegingen en gezondheidsklachten je beginnen te plagen? Je bent dan echt niet blij met je lijf. En je bent vooral niet blij met jezelf, want jij bent degene die dit jezelf aandoet!

Hoe kun je jezelf dan toch accepteren, zoals je bent.

Zelfcompassie

Weet, dat je niet helemaal zelf verantwoordelijk bent voor dit proces. Dit lijkt zo, maar in werkelijkheid ben je deel van een obesogene omgeving en heb je minder vrije wil dan je denkt. Lees meer over zelfcompassie.

Genen

Als je (net als ik) graag naar natuurfilms kijkt, weet je hoe moeilijk het voor de meeste dieren in hun natuurlijke omgeving is om aan hun dagelijkse maaltje te komen. Ook voor mensen is dit duizenden jaren de grootste bron van zorg geweest. Voor de overleving was het van belang om reserves aan te kunnen leggen. We leven nu met deze genen van onze verre voorouders in deze wereld van overvloed.

Menselijke waarde

Laat je gewicht je menselijke waarde niet bepalen!

Gelukkig duiken er steeds meer dames op, die dit bewijzen. Ze zijn en voelen zich sterk, stralend, mooi en sexy, ongeacht hun gewicht.

Mindfulnessoefeningen

Mindfulness helpt je om  jezelf te accepteren zoals je bent. In deze video vertelt mindfulnessmeester Thich Nhat Hanh, hoe simpel het is om meer van jezelf te leren houden.

De Mindfulnessoefening de bodyscan is een mooie oefening, waarbij je met je aandacht naar je lichaam gaat. Dit helpt je om je thuis te gaan voelen in het lichaam, dat je nu hebt. Je gaat je lichaam van binnenuit voelen. Gedachten die er bij deze oefening ongetwijfeld naar voren komen, worden geobserveerd zonder er verder op in te gaan. Zo verdwijnen ze weer en ga je met je aandacht steeds terug naar je lichaam. Je voelt je levendiger en gaat meer waarderen wat je lichaam allemaal voor je doet.

Mindful eten

Niet het eten zelf, maar het gedachteloos eten zorgt ervoor dat we onze grenzen vaak ongemerkt overschrijden. Door het eten de aandacht te geven, die het verdient, geniet je er meer van en merk je op wanneer het genoeg is.

Conclusie

Mindfulness is zeker geen trucje om af te vallen.

Het helpt je wel om meer waardering voor je lichaam te gaan voelen en bewuster van je (eet)gedrag te worden. Het helpt je om beter voor jezelf te willen zorgen en bewuster te gaan kiezen voor wat jou goeddoet.

Daarnaast helpt het je om meer verbinding te voelen met je omgeving, waardoor je minder stress ervaart.

Afvallen om je gevoel van eigenwaarde te versterken hoeft niet meer en juist dan schep je ruimte om het te kunnen laten gebeuren.

 

 

 

Wil je verder lezen?

Waarom diëten niet werken.

Mijn voedingsdagboek

Evaluatie van de cursus door de deelnemers

Bewegen helpt je eetlust in bedwang te houden

Nudging en mindfulness

 

Of download het gratis Ebook “Op weg naar je optimale gewicht”

Wil je regelmatig goede tips over bewust eten blijven ontvangen? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Google auteur

 

 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Leave a Reply

*