You are here: Home > bewust eten, leefstijl, met plezier bewegen > Bewegen helpt om je eetlust in bedwang te houden.

Bewegen helpt om je eetlust in bedwang te houden.

Bewegen is een levenselixerbewegen

Als er een medicijn zou bestaan, dat hetzelfde effect op je gezondheid zou hebben als bewegen, zou dat echt een een wondermiddel zijn. Bewegen en leven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wil je weten wat beweging allemaal voor je kan doen? Hier vind je een aantal van de positieve effecten goed en bondig omschreven.

Afvallen

Bij de meeste afvalplannen speelt bewegen een grote rol.  Er wordt dan vaak vooral gedacht aan het verbranden van calorieën. Het is immers zo dat je afvalt, als er een negatieve energiebalans is. Dat wil zeggen dat je meer calorieën verbruikt dan je inneemt. Daarom staan er zoveel mensen in de sportschool op de crosstrainer te zweten en te kijken hoeveel verbruikte calorieën de wijzer aangeeft.

Ik ben hier niet zo’n voorstander van, om de volgende redenen.

  1. Om een klein zakje chips teniet te doen moet je wel een half uur met een flinke intensiteit bewegen. De kosten- baten verhouding hiervan kan je al snel ontmoedigen.
  2. Door een strijd met de calorieën aan te gaan, zie je het bewegen als een straf. Dit lijkt me het recept om een hekel aan bewegen te krijgen.

Het gevolg is dat veel sportscholen meer “donateurs” hebben dan actieve leden.

Als je alleen beweegt om calorieën te verbranden, doe je jezelf veel tekort. Maar waarom dan wel?

Je bent gemaakt om te bewegen

Het is heel simpel. Bewegen doe je omdat je gemaakt bent om te bewegen. We hebben niet voor niets zoveel gewrichten en spieren in ons lichaam. Kijk maar eens naar kleine kinderen. Die zitten normaal gesproken niet graag op een stoel. Ze zijn de hele dag in beweging. Dat is niet voor niets. Als je voldoende beweegt functioneert je lichaam optimaal. Het brengt rust in hoofd en je voelt je goed!

Eetlust

Bewegen kan je ook stimuleren om gezonder te gaan eten.  In dit onderzoek blijkt dat beweging je helpt je eetlust te reguleren. Het heeft een effect op je hongerhormonen en de gevoeligheid van insuline.

Wat kun je doen?

Doe iets wat je leuk vindt, liefst in de buitenlucht en in de natuur.

Bijvoorbeeld:

Wandelen, joggen, dansen, springen, klimmen, (rol)schaatsen, tennissen, badminton, voetbal. hockey, jeu de boules. Het maakt niet uit. Alles waar jij warm voor loopt is goed.

Vind je het heerlijk (of gewoon efficiënt) om af te zien en je in het zweet te werken in de sportschool? Dan doe je dat!

Geef jezelf een duwtje in je rug

Je bent dus gemaakt om te bewegen en het zorgt ervoor dat je goed in je vel komt te zitten. Je weet dat; en toch moet je jezelf ertoe aanzetten om van de bank (of uit je bed) te komen en je sportschoenen aan te trekken om in beweging te komen. Dat is voor velen de realiteit. Hoe kun je jezelf motiveren?

  • Maak een plan en bepaal van te voren op welke dagen en tijdstippen je in beweging wilt komen.
  • Leg voor die momenten je sportkleding alvast in-het-zicht klaar.
  • Vind een sportmaatje.
  • Omring je met mensen die jou stimuleren om in beweging te komen.
  • Sluit je aan bij een sportclub.
  • Bedenk hoe goed je je na afloop zal voelen.

Ik ben vandaag met mijn sportieve groepje door het bos naar de Japanse tuin in Clingendael gelopen. We hebben onderweg wat oefeningen gedaan. Het was heerlijk en werkelijk prachtig. Daar word ik blij van.image

Hoe motiveer jij jezelf om in beweging te komen? Ik hoor het graag!

 

Wil je verder lezen?

Van schijf van vijf naar schijf van jouw lijf

Laat je hersenen niet zitten; beweeg!

Slim afvallen met wetenschappelijk onderbouwde tips

Goed nieuws voor minder sportieve personen

Mindful eten

Slank denken

Puur gezonde voeding

Of download het gratis Ebook “Op weg naar je optimale gewicht”

Wil je regelmatig goede tips over bewust eten blijven ontvangen? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Google auteur

 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.