You are here: Home > emotie-eten > Welzijn en gewicht

Welzijn en gewicht

Welzijn en gewicht 

Welzijn en gewicht hangen nauw met elkaar samen. Als je je goed voelt is het gemakkelijker om gezond te eten en voldoende te bewegen. Ben je moe, gefrustreerd, verveeld, verdrietig, boos, bezorgd of geïrriteerd, dan is dat veel lastiger. In stressvolle perioden in je leven, treden dan ook vaak veranderingen in gewicht op.

Je leefstijl veranderen kost energie

Je weet wel dat een gezondere leefstijl ervoor kan zorgen, dat je beter in je vel komt te zitten; waardoor je meer energie hebt en beter met stress om kunt gaan. Maar je leefstijl aanpassen kost energie en die heb je juist niet. Je gaat daarom voor de gebaande en gemakkelijke weg. Het is een vicieuze cirkel. Hoe kom je daaruit?

Focus op welzijn

Als je te zwaar bent, focus je dan niet direct op afvallen, minder eten of meer bewegen. Dat werkt wel prima op korte termijn, maar op langere termijn werkt het tegen je. Weinig mensen willen hun hele leven op dieet zijn en oefeningen doen waar ze een hekel aan hebben. Focus je op welzijn, op plezier en leer jezelf te geven wat je nodig hebt. Ga goed voor jezelf zorgen!

Heb je honger?  Eet iets voedzaams.

Zin om op iets te knabbelen? Neem een stuk fruit of rauwkost.

Lekkere trek? Ga ervoor zitten en geniet met volle teugen. Je zult merken dat een kleine portie voldoet.

Heb je dorst? Drink je een groot glas water.

Ben je verveeld? Daag jezelf eens uit; kom in beweging en trek erop uit.

Ben je moe? Doe een dutje of je ga vroeg naar bed. Als je uitgerust bent, ziet de wereld er anders uit.

Het klinkt allemaal zo voor de hand liggend, maar ga eens na of jij luistert naar de behoeften van je lichaam. Geef jij het wat het nodig heeft?

Emotie eten

Eten wordt ook gebruikt om in een goed humeur te komen. Je bent boos, verdrietig, verveeld, eenzaam, gefrustreerd of teleurgesteld. Dat wil je niet, want je wil gelukkig zijn. Eten kan je helpen om van deze gevoelens af te komen. Dat lijkt fijn, maar als je gaat eten, terwijl je lichaam al voldoende gevoed is, eet je al gauw teveel en word je te zwaar. Na het eten komt de emotie weer terug; de situatie is immers niet verandert. Je hebt er alleen een probleem bij.

Omgaan met emoties

Ben je regelmatig verdrietig, boos, gefrustreerd of teleurgesteld? Gaat het soms niet zoals je graag zou willen? Misschien klinkt het hard, maar je zult er echt aan moeten wennen, want het hoort erbij. Mijn vader schreef toen ik 6 jaar oud was het volgende versje in mijn poëziealbum:

Is het leven soms zwaar?     imag1022

Vind je het weleens naar?

Behoud toch je gulle lach.

Want altijd zonneschijn

kan het echt niet zijn,

Er is ook weleens een donkere dag.

Toendertijd begreep ik het niet zo. Waarom schreef hij nu zo’n somber versje in mijn vrolijke poëziealbum? Nu begrijp ik de boodschap pas goed en ook hoe belangrijk die is. Als we gewoon kunnen accepteren dat het af en toe wat minder gaat, hoeven we niet zo veel fratsen uit te halen om te allen tijde gelukkig proberen te zijn; en daarin steeds weer teleurgesteld te worden. Ik merk ook hoe gemakkelijk het vergeten wordt en je jezelf er steeds weer aan herinneren moet.

Maar hoe doe je dat?

Het is heel eenvoudig . Je zegt gewoon tegen jezelf dat je je verdrietig, teleurgesteld, geïrriteerd of boos mag voelen. Dat het oké is.  Dat is voldoende. Het is niet leuk, maar je maakt het op deze manier niet erger dan dat het is. Als je kunt accepteren dat het is zoals het is, hoef je er niet meer tegen te vechten en dat geeft zoveel rust en ontspanning.

Je houdt dan voldoende energie over en het wordt gemakkelijker om je leefstijl aan te passen en goed voor jezelf te zorgen. Je komt van een vicieuze cirkel in een opwaartse spiraal, waarin je welzijn en vitaliteit toeneemt.

Ik help je graag op weg!

p.s. Wist je dat de begeleiding door een BGN gewichtsconsulent ook in 2018 in veel gevallen door een aanvullende ziektenkostenverzekering vergoedt wordt? Kijk hier voor meer informatie.

 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

2 Responses to “Welzijn en gewicht”

  1. Piet says:

    Het wordt al beter maar het is nog niet goed: het advies om een GROOT glas water te drinken is onzinnig (er is geen enkel bewijs dat veel drinken ergens goed voor zou zijn). Ondertussen is ook bekend geworden dat ons lichaam de vruchtsuiker in groente & fruit (fructose) sneller in vet omzet dan gewone huishoudsuiker (dextrose). Bovendien stoort fructose het verbruik van overig vet uit de voeding dat dan opgeslagen word. Groente & fruit zijn dus dikmakers! Je moet altijd inderdaad met volle teugen van je eten genieten maar alleen eten bij echte honger. Ook om die reden knabbelvoer laten staan. Wanneer je een beetje honger lijdt omdat je eerder onvoldoende gegeten hebt dan zal je eten des te beter smaken wanneer het etenstijd is.

  2. astrid says:

    Goed om van je te horen Piet! Het drinken van een groot glas water is goed, als je dorst hebt. Je lichaam geeft aan dat je het nodig hebt. Verder ben ik inderdaad geen voorstander van te grote hoeveelheden hoeveelheden water drinken.
    Groente en fruit in de originele verpakking 🙂 zijn zeker geen dikmakers. Ze hebben een lage energiedichtheid en dit helpt bij de verzadiging, waardoor je er niet snel teveel van eet. Dit in tegenstelling tot sapjes en vruchtensmoothies, die er al te gemakkelijk gemakkelijk ingaan.
    Ik ben het helemaal met je eens dat je het beste met volle teugen van je eten kunt genieten en niet teveel tussendoortjes nemen; en ja, dan smaakt het ook des te beter!

    Vriendelijke groet, Astrid

Leave a Reply

*