You are here: Home > emotie-eten > Kan zelfcompassie je helpen om je voornemens waar te maken?

Kan zelfcompassie je helpen om je voornemens waar te maken?

new-years-day-1889208_640OptiZijn wenst je een vitaal en liefdevol jaar.

Het Nieuwe jaar is alweer een week oud. Ik ben benieuwd hoe het met je gaat. Zijn er goede voornemens? Gezonder eten, meer bewegen of misschien juist meer rust en tijd voor ontspanning nemen? Na de overvloed van de feestdagen is het logisch, dat je iets wilt matigen. Zo werkt dat in ieder geval bij mij. Maar na de eerste week wordt het alweer wat lastiger. Je vervalt gauw weer in je oude gewoonten.

Schuldgevoel

Het probleem is dat het heel gemakkelijk lijkt om iets aan je gedrag te veranderen. We hebben het gevoel dat we er helemaal zelf verantwoordelijk voor zijn. Het gevolg is dat we onszelf met een schuldgevoel opladen, als het even niet lukt. En zelfs als het iets minder gaat dan we ons voorgenomen hadden. Dat is jammer. Want dit schuldgevoel zorgt voor stress en juist daardoor val je terug in oude gewoonten. Dit brengt je in een neerwaartse spiraal.

Gedrag

We zijn als individu verbonden met een groter geheel. Oorzaken voor ons gedrag zijn zeer complex. Het is een samenspel van biologische, psychologische en neurologische factoren. Aanleg, opvoeding, omgeving, cultuur en conditionering spelen hierbij een rol. Het blijkt lastig om eenmaal aangeleerd gedrag te veranderen. De macht der gewoonte is sterk en we hebben minder vrijheid dan we denken.

Het vonnis: je bent te dik

Op het moment dat je (vaak geheel onterecht) het idee krijgt dat je te dik bent, wordt er aan eten een emotionele factor verbonden. Hiermee begint het gevecht. Te veel eten wordt een verboden vrucht en extra aantrekkelijk. Dit is een versterker voor je eetlust. Je weet dat je het niet moet doen, maar … het voelt zo goed.

Tegelijkertijd wordt meer bewegen een “must”. Niet erg bevorderlijk voor je plezier. Zeker niet met een te zwaar lichaam.

Een haalbaar plan

Maak daarom een haalbaar, duidelijk en vooral aantrekkelijk plan. Wat wil je gaan doen? Begin klein en ga ermee door totdat het een prettige gewoonte is geworden. Neem dan een volgende stap. In de Allerhande, het gratis blad van Albert Heijn, van deze maand staan verrassend veel goede tips en lekkere recepten.

Maar ook simpelweg met meer aandacht eten en er meer van genieten kan een stap in de goede richting zijn.

Zelfcompassie

Houd er rekening mee dat een voornemen niet altijd helemaal waargemaakt kan worden. Oefen erin om jezelf onder alle omstandigheden te blijven steunen. Wat er ook gebeurt … Laat jezelf niet in de steek. Wees mild en vriendelijk voor jezelf. Je kunt ieder ogenblik opnieuw beginnen.

Zachte heelmeesters …

Er wordt vaak gedacht dat we wat strenger voor onszelf zouden moeten zijn. Vriendelijk en mild naar jezelf zijn zouden synoniem staan voor slap en ongedisciplineerd zijn. We kennen allemaal het gezegde van de zachte heelmeester en de stinkende wonden. Dat blijkt niet waar te zijn. Uit onderzoek van Breines en Chen blijkt dat zelfcompassie er juist voor zorgt dat je je doelen gemakkelijker haalt.

Zelfcompassie motiveert tot het behalen van je doelen

In het onderzoek hielpen zij mensen om meer compassie te voelen tegenover hun persoonlijke zwakten, mislukkingen en morele misstappen door hun te vragen een stukje te schrijven waarin ze zichzelf begripvol en vriendelijk toespraken. Dit werd vergeleken met het schrijven van een stukje om het gevoel van eigenwaarde te versterken of een poging om hen met prettige gedachten af te leiden.

Zelfcompassie voor persoonlijke mislukkingen leverde meer motivatie op om ten goede te veranderen, beter je best te doen om dingen onder de knie te krijgen en te vermijden om in dezelfde fouten te vervallen.

Compassie voor jezelf helpt je dus daadwerkelijk om jouw pad te blijven volgen; ook al gaat het soms iets anders, dan je van tevoren bedacht had.

Gooi die zweep als straftuig voor je fouten maar weg en leg daarvoor in de plaats de warme deken van zelfcompassie om je schouders. Dan ben je gemotiveerder om te groeien, te leren en de nodige veranderingen in je leven aan te brengen.

Ik help je er graag bij!

 

Wil je meer lezen over zelfcompassie? Kristin Neff schreef er een geweldig boek over.

Op de website van Sandra Pos vind je een gratis meditatie voor een beter zelfbeeld

15 Januari begint er een gratis 15 dagen zelfcompassie challenge van Anurag ten Klooster

———————————————————————————————————————————————————————-

Wil je verder lezen?

7 Redenen om voor volkoren te kiezen

Laat je hersenen niet zitten; beweeg!

Slim afvallen met wetenschappelijk onderbouwde tips

Goed nieuws voor minder sportieve personen15 januari begint er 

Mindful eten

Slank denken

Puur gezonde voeding

Of download het gratis Ebook “Op weg naar je optimale gewicht”

Wil je regelmatig goede tips over bewust eten blijven ontvangen? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Google auteur

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

2 Responses to “Kan zelfcompassie je helpen om je voornemens waar te maken?”

  1. Piet says:

    De cijfers van de Duitse maag-darm specialisten zijn een zeer goede reden om minder vezelrijk voedsel te gaan eten. Ons spijsverteringskanaal is er niet op gemaakt om al die celluloze af te breken; daarvoor is het te kort (niet – naar verhouding – even lang als een paard), en we hebben geen bij-magen zoals koeien of konijnen noch de enzymen hiervoor. Het aantal gevallen van het prikkelbare darm syndroom gaat gelijk op met de gestegen toename van meer vezels door de campagnes voor meer groente & fruit alsook volkoren.

  2. astrid says:

    Beste Piet,
    Bedankt voor je reactie. Interessant, kan ik die cijfers van de Duitse maag-darmspecialisten ergens vinden? Het feit dat het aantal gevallen van het prikkelbare darm syndroom gelijk opgaat met de gestegen toename van meer vezels door de campagnes voor meer groente en fruit zegt helemaal niets. Er is in deze periode veel meer gebeurd. Dat wil niet zeggen dat er een oorzaak-gevolg relatie is. Bovendien hebben de campagnes tot op heden niet het beoogde resultaat gehad. Er zijn de laatste jaren dan ook niet meer groenten, fruit en volkorenproducten als daarvoor. zie : file:///C:/Users/Astrid/Downloads/Factsheet%20VCP%20basis.pdf
    Dit wil echter niet zeggen, dat het wellicht voor mensen met een prikkelbare darmsyndroom goed zou kunnen zijn om tijdelijk minder vezels te nuttigen. Op dezelfde manier als het goed is om iemand met een gebroken been, rust te gunnen. Vriendelijke groet, Astrid

Leave a Reply

*