You are here: Home > emotie-eten > Het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag?

Het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag?

Het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag? het ontbijt blackberries-1834343__340

“Begin de dag met een goed ontbijt” wordt al jarenlang gepredikt door dieetadviserend Nederland. Het metabolisme komt goed op gang komt en je zou later op de dag minder eten.

Dit blijkt een advies zonder bewijs

Uit een Brits onderzoek met gezonde, volwassen mannen met een gewichtsprobleem blijkt dat het overslaan van het ontbijt, de calorie inname later op de dag niet beïnvloedt.

Geen verschil in gewicht

De uitkomst van deze gerandomiseerde, gecontroleerde trial (de beste methode om zoiets te onderzoeken) was dat er na 16 weken geen verschil in gewicht was te zien tussen proefpersonen die elke ochtend trouw ontbeten, zij die niet ontbeten en een controlegroep die het zelf mocht bepalen.

Ontbijters hebben een meer bewuste leefstijl

Het idee dat ontbijten gezond is, is gebaseerd op observaties en epidemiologisch onderzoek. Maar die uitkomsten worden vertroebeld door het feit dat onbijters vaker al een meer bewuste leefstijl hebben. Ze hebben over het algemeen een regelmatiger eetpatroon. Ze hechten meer waarde aan hun gezondheid. Ze roken minder vaak, gebruiken meer vezels en goede voedingsstoffen, drinken minder alcohol en bewegen meer. Deze mensen zijn de gehele dag meer bewust bezig met hun voeding; niet alleen tijdens het ontbijt.

Daarentegen zijn mensen die niet ontbijten vaak gehaast en veel onderweg, waardoor ze vaker snacks eten en frisdrank drinken.

Meer energie

In een vervolgstudie bleek wel dat ontbijt zorgt voor meer energie gedurende de ochtend. De glucose uit het ontbijt zet aan tot meer activiteit; er werd meer bewogen. Ook hadden de ontbijters over de gehele dag genomen een gelijkmatiger glucoseniveau in het bloed. Maar er was geen verschil in hartgezondheid en lichaamsgewicht.

Conclusie

Wel of niet ontbijten maakt volgens dit onderzoek geen verschil voor je gewicht en ook niet voor je gezondheid.

De totale calorieën en voedingsstoffen inname over de gehele dag is vele malen belangrijker dan het tijdstip waarop je dit consumeert.

Wel zorgt een goed ontbijt voor meer energie en meer beweging in de morgen. Het glucoseniveau in het bloed blijft de gehele dag constanter.

Wat eet je dan? 

Een goed ontbijt bevat:

Een eiwitbron: yoghurt, biogarde, kwark, melk, kaas, een ei, notenpasta of wat noten.

Vezels: fruit en een volkorengraanproduct, zoals volkorenbrood/knackebrod/ notenbrood/ roggebrood, muesli, havermout of andere vlokken.

Drinken: (kruiden)thee, koffie zonder suiker of melk

Ken jezelf

Onderzoek en algemene voedingsadviezen zijn interessant. Het zegt iets over de gemiddelde mens. Maar jij bent niet gemiddeld. Jij bent uniek. Wat werkt voor jou? Wel of niet ontbijten? Ik hoor het graag! Je kunt onder dit artikel je mening hierover delen.

Wil je aangemoedigd en geïnspireerd worden om te gaan ontdekken wat voor jou het beste werkt? Neem dan gauw contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.

 

Wil je verder lezen?

7 Redenen om voor volkoren te kiezen

Laat je hersenen niet zitten; beweeg!

Slim afvallen met wetenschappelijk onderbouwde tips

Goed nieuws voor minder sportieve personen15 januari begint er 

Mindful eten

Slank denken

Puur gezonde voeding

Of download het gratis Ebook “Op weg naar je optimale gewicht”

Wil je regelmatig goede tips over bewust eten blijven ontvangen? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief.

Google auteur

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Leave a Reply

*